Pinandita, Arsita Komodifikasi Desain Boxset dalam Industri Musik Digital. In: Prosiding Seminar ANIMASI DAN VISUAL MEDIA DIGITAL, 19-09-2019, Institut Kesenian Jakarta.
Text
Prosiding Animakini 2019.pdf Download (5MB) |
Abstract
ABSTRACT The music album packaging design in Indonesia is becoming rare nowadays, amidst the sluggish purchase of a physical music album that releasing by a music lover. Times have been changed by technological advance that continue to evolve and eventually Will change music discource into digital era. Cassettes and also CDs which used to be the main format for music sales, by the end will run over by digital format compactness and downloading it over the internet. This paper refers to: kind of content Will be a visual image on a music box packing design or often called as boxset, in order to have an identity and strong character. By this formulation, this paper would propose to understand the working role of collaboration between graphic designers together with the musician for the music album release with boxset format, as well as identity. As well as identifying the commodification of popular culture and making boxset as a part of music collector commodity amidst the digital music industry paroxysm. Boxset existence cannot be separated form collaboration between graphic designers and also musicians, because however boxset will be desired by the creative industry market when it is combined collaboration visually to invite consumer interest. Music album designers are also required to be able to Innovate with media development, so boxset can be accepted by music lovers and the music industry that continues to grow in the digital realm as well. Keywords: boxset, digital music, inovation, graphic design ABSTRAK Desain kemasan album musik di Indonesia saat ini menjadi terbilang langka, di tengah lesunya pembelian rilisan album fisik oleh pecinta musik. Zaman berubah dengan kemajuan teknologi yang terus berkembang pada akhirnya mengubah wacana musik menjadi era digital. Kaset dan CD yang tadinya menjadi format utama dalam penjualan musik akhirnya harus tergilas oleh ringkasnya format digital dan mengunduhnya melalui jaringan internet. Tulisan ini merujuk pada hal: konten apa saja yang akan menjadi citra visual dalam desain kemasan kotak musik atau yang seringkali disebut sebagai boxset, agar mempunyai identitas serta mempunyai karakter yang kuat?. Sehingga dari rumusan tersebut tulisan ini bermaksud untuk memahami peran kerja kolaborasi antara desainer grafis dengan musisi bagi rilisan album musik dengan format boxset, serta mengidentifikasi komodifikasi budaya populer menjadikan boxset sebagai bagian dari komoditas kolektor musik ditengah gempuran industri musik digital. Keberadaan boxset tidak lepas dari kolaborasi antara desainer grafis dan musisi, karena boxset akan diminati oleh pasar industri kreatif jika secara visual mampu menggabungkan kolaborasi untuk dapat mengundang minat konsumen. Desainer album musik juga dituntut untuk dapat berinovasi dengan perkembangan media, sehingga boxset dapat diterima oleh para pecinta musik dan industri musik yang terus berkembang dalam ranah digital. Kata kunci: boxset, musik digital, inovasi, desain grafis
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR N Fine Arts > NE Print media |
Divisions: | Faculty of Industrial Engineering and Informatics > Visual Communication Design |
Depositing User: | Arsita Pinandita |
Date Deposited: | 02 Dec 2020 02:59 |
Last Modified: | 02 Dec 2020 02:59 |
URI: | http://repository.ittelkom-pwt.ac.id/id/eprint/5814 |
Actions (login required)
View Item |